سلامت

6 راه سالم ماندن در زمان همه گیری و شیوع کرونا

چگونه در زمان کرونا از مبتلا شدن به این ویروس جلوگیری کنیم؟

برای سخت ترین ماه های رو به رویی با کرونا در این همه گیری و شیوع کرونا آماده شوید.

با توجه به بازگشایی مدارس و رو به سردی رفتن هوا موج جدید شیوع کرونا در پاییز را در پیش رو داریم. و آنفولانزا میتواند شیوع ویروس کرونا را بدتر کند.

برای چند ماه آینده، انتظار می رود با افزایش بیماری های عفونی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی و کاهش دما، بستری های covid-19  و مرگ بر اثر آن نیز بیشتر شود.

اما به این معنی نیست که شما باید وحشت زده شوید و خود را بدبخت ترین آدم روی زمین بپندارید. در اینجا ما هفت راهی که میتوانید سالم و تندرست باشید و در واقع از این فصل سرد سال لذتت ببرید را به شما معرفی می کنیم.

1. در زمان همه گیری و شیوع کرونا تماس فیزیکی نزدیک خود را به گروه کوچکی محدود کنید و به آن پایبند باشید.

احتمالا از شنیدن حرفایی مانند: “ماسک بزنید، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید و دست های خود را مرتب بشویید” خسته شدید. اما این قوی ترین سلاح شما در برابر ویروس کروناست، پس به این موارد پایبند باشید.

با اینکه همیشه در تلویزون و اخبار مشاهده میکنیم که از سوی مسئولین به مردم گوشزد می شود که اجتماعات معمولی در خانه نیز باعث افزایش احتمال ابتلا به ویروس کرونا می شود.

با این حال بسیاری از هم وطنان ما بیخیال این اقدامات شده اند و جان خود و خانواده خود (حتی جامعه) و کادر درمانی را هم به خطر می اندازند.

بنابراین پزشکان توصیه میکنند که تماس فیزیکی خود را در ماه ها ی پاییز و زمستان به گروه کوچکی از دوستان یا خانواده (که از سلامت آن ها مطمئن هستید) محدود کنید. و از تماس فیزیکی نزدیک با افراد خارج از آن گروه خودداری کنید.
این را هم بخوانید: دانشمندان روش جدیدی برای جلوگیری از کرونا پیدا کردند

2. برنامه ای برای مراقبت از سلامت روان خود داشته باشید

بلاخره این وضعیت وحشتناک، همه گیری و شیوع کرونا تا ابد ادامه نخواهد داشت و با نگاهی امیدوارانه این ویروس در اواسط سال آینده با کشف واکسن کرونا از پای در خواهد آمد.

اما بیایید واقع بین باشیم، ماه های پیش رو در فصل پاییز و زمستان بدترین زمان اپیدمی ما هستند. بیایید با مراقبت از خود و با جلوگیری از آشفتگی روانی خود. طوری هوشمندانه برنامه ریزی کنیم که هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی و روانی به سلامت از این همه گیری عبور کنیم.

اگر این احساس رو دارید که به یک مشاور بهداشت روان نیاز دارید، حتما شماره آن را در گوشی خود داشته باشید. تا در صورت نیاز با آن تماس بگیرید. تماس های غیر فیزیکی (مانند تماس های ویدئویی و صوتی) را با اعضای خانواده خود قطع نکنید. و از همین طریق با دوستان خود در ارتباط باشید.

احساس ترس، ناراحتی و افسردگی در این شرایط طبیعی است و اشکالی ندارد. این یک واکنش طبیعی در برابر این اوضاع قرنطینه و مرگ است. اما برای این حس هم آمادگی داشته باشید که شما را زمین نزند.

3. احتمال اینکه بیمار شوید را در نظر بگیرید و ریسک ابتلا به کرونا را تعیین کنید

 

شما به راحتی میتوانید با در نظر گرفتن رفت آمد های خود و مشخص کردن افرادی که با آن ها معاشرت دارید میزان احتمال به ویروس خود را بسنجید

بعد از تخمین زدن این مورد، شما باید میزان احتمال ابتلا به ویروس را برای خود و افراد خانواده کاهش داده و مواردی که باعث افزایش احتمال ابتلا به کرونا دارند را حذف کنید.

4. در زمان همه گیری و شیوع کرونا بدانید که ملاقات در فضای باز ایمن تر است. اما همیشه ایمن نیست

کاهش دما و افزایش سردی هوا به این معناست  که افراد تمایل دارند در محیط داخلی و فضای بسته ملاقات داشته باشند و حرف های خود را بزنند. اما در این مکان ها ویروس کمتر پراکنده میشود و احتمال ابتلا به ویروس کرونا بالا می رود.

اگر ملاقات دارید تا جایی که میتوانید آن ها را بیرون از فضای بسته انجام دهید. حتی اگر لازم باشد لباس گرم بیشتر بپوشید، یا آتش روشن کنید.

اما چون بیرون هستید فکر نکنید که در امان هستید حتما موارد فاصله فیزیکی اجتماعی و ماسک زدن را فراموش نکیند.

یکی از دلایل مسری بودن ویروس کرونا این است که، افرادی بیمار حتی قبل از شروع علائم میتوانند ناقل کرونا باشند. این بدان معناست که افراد بدون اطلاع ویروس را گسترش میدهند.

این که فردی جز خانواده ماست، به معنی نیست که در امان است یا خطری برای ما ندارد. ممکن اس او با افرادی دیگر که ناقل بوده اند تماس داشته و میتواند ویروس را به خانواده نیز انتقال دهد.

5. اگر به دیدار خوانواده یا دوستان خود میروید، این کار را عاقلانه انجام دهید

همه ما میدانیم که یکی از دلایل گسترش بیماری کرونا برخورد با افراد غریبه نیست. بلکه بیشتر احتمال ابتلا به کرونا در جمع ها و دورهمی های خانوادگی است. بسیاری از ما وقتی وارد جمع خانوادگی میشویم موارد ایمنی را کنار میگذاریم. و به صورت عادی با عزیزان خود در ارتباط خواهیم بود.

این باعث افزایش خطر ابتلا به کرونا برای ما و یا افراد خانواده ما خواهد بود.

اگر شما برای تعطیلات باید به سفر بروید. قبل از سفر رفتارهای پرخطر مانند خوردن غذا بیرون از خانه و در رستوران را حذف کنید.

همچنین بهتر است قبل از رفتن به تعطیلات و دیدن عزیزانتان آزمایش کرونا بدهید. اگر تست مثبت شد حتما در خانه بمانید ولی اگر تست منفی شد. احساس امنیت کاذب نکنید و رعایت موارد بهداشتی بپردازید.

به گفته گروه پزشکی: “بعضی اوقات جواب آزمایش ها منفی کاذب است. یعنی این که شما مبتلا هستید اما جواب آزمایش کرونا را نشان نمیدهد”.

از آنجایی که ممکن است حتی بعد از دریافت جواب منفی کرونا باز هم کرونا داشته باشید. حتما بعد از آزمایش هم مراقب باشید.

بعد از شیوع ویروس کرونا در کاخ سفید آمریکا، مشخص شد که آزمایش ها همیشه بی عیب نیستند. و حتی اگر نتیجه آزمایش منفی شد احتمالا شما کرونا دارید. و حتی اگر جواب آزمایش منفی شما درست باشد و شما کرونا نداشته باشید. ممکن است در زمان تست گیری یا بعد آن مبتلا شوید. پس در هر صورت مراقب باشید.

6. همه احتمالات را در نظر بگیرید

بله، این کرونا پاییز و زمستان سختی را برای ما رقم خواهد زد. اگر رعایت نکنیم چه بسا که با ابتلا به این ویروس خانواده خود یا آشنایان خود را داغدار کنیم.

بنابراین ایجاد این تغییرات کوتاه مدت مزایای زیادی در بلند مدت برای ما خواهد داشت.

عواقب این ویروس برای جامعه، بخصوص افراد سن بالا که ما میخواهیم عید نوروز را کنار آن ها بگذرانیم بسیار وحشتناک خواهد بود. و صادقانه بگویم من دوست دارم عید سال نو را تنها باشم تا اینکه جان عزیزانم را در خطر بیندازم.

یک شخص مسئولیت پذیر اجتماعی باشیم و بعدا نتیجه این فداکاری و از خودگذشتگی را خواهید دید. یا بیخیال پروتکل بهداشتی باشید و خود را داغدار کنید. این انتخاب با شماست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا