آموزشی

قانون Sunny 16 در عکاسی

قانون آفتابی 16 یا Sunny 16 چگونه به گرفتن عکس هایی بهتر در زیر نور روز کمک میکند

قانون آفتابی 16 یا Sunny 16 یکی از ساده ترین قوانین عکاسی است که به شما در گرفتن عکس‌هایی بهتر کمک می‌کند. این فرمولی است که به شما می گوید در یک روز آفتابی روشن که دیافراگم لنز روی f/16 تنظیم شده است از چه سرعت شاتر استفاده کنید.

اساس قانون Sunny 16 می گوید: اگر در یک روز آفتابی زیر نور مستقیم خورشید عکس می گیرید، می توانید با تنظیم دیافراگم خود بر روی f/16 و سپس سرعت شاتر خود را برعکس ISO خود، نوردهی صحیح را تخمین بزنید.

برای یادگیری نحوه استفاده از قانون Sunny 16 و همچنین اعمال آن در روزهای غیر آفتابی با آنامیسی‌ها همراه باشید.

استفاده از قانون اساسی Sunny 16 در یک روز آفتابی

برای مثال، اگر در یک روز آفتابی از منظره عکس می‌گیرید، بهتر است بدانید که بدون تنظیمات اتوماتیک دوربین، چه سرعت شاتری را انتخاب کنید.

به سادگی به یاد داشته باشید که هنگام عکاسی با f/16 در یک روز آفتابی، سرعت شاتر باید «برابر» با ISO باشد.

“برابر” در این مورد به معنای برعکس آن (یعنی تقسیم یک بر آن عدد) است. بنابراین، اگر با ISO 100 عکاسی می کنید، برای نوردهی صحیح فقط باید سرعت شاتر شما 1/100 ثانیه باشد. اگر با ISO 800 عکاسی می کنید، سرعت شاتر باید روی 1/800 ثانیه تنظیم شود.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با سرعت شاتر و ربط آن به ISO

اگر تازه شروع به عکاسی کرده اید و هنوز تازه کار بحساب می آیید، یک سری تنظیمات اساسی وجود دارد که باید درباره آنها بیشتر بدانید. اولین تنظیم سرعت شاتر است.

قانون sunny 16

سرعت شاتر مدت زمانی است که اجازه می دهید نور روی سنسور دوربین بیفتد. با کسری از ثانیه اندازه‌گیری می‌شود و یک درجه در واقع مقدار نور ورودی به دوربین را دو برابر یا نصف می‌کند. در یک سناریوی کم نور، شاتر دوربین باید بیشتر باز باشد تا حداکثر نور ممکن را برای ایجاد نوردهی جمع آوری کند.

به عنوان مثال در قانون Sunny 16، از آنجایی که در هوای آفتابی، نور زیادی وجود دارد، نیازی نیست شاتر برای مدت طولانی باز باشد.

پس چرا در این سناریو فقط باید ISO 100 را انتخاب کنید؟

برای پاسخ به این، ابتدا باید بدانید که ISO چه کاری انجام می دهد. ISO حساسیت سنسور (یا فیلم) دوربین است. هر چه مقدار ISO بالاتر باشد، نور کمتری برای ایجاد یک نوردهی متعادل نیاز است. در دوربین ها، در هر مقدار میزان ISO دوبرابر یا نصف می شود. این را هنگام تغییر دستی تنظیمات مشاهده خواهید کرد. ISO در اکثر دوربین ها از 100 شروع می شود و در مراحل جداگانه به 200، 400، 800، 1600، 3200، 6400، 12800 و 25600 تغییر می کند.

از آنجایی که در مثال ما نور زیادی وجود دارد، دوربین نیازی به حساسیت سنسور به نور ندارد. ISO 100 برای ایجاد یک نوردهی کامل کافی است. اگر ISO بالاتری مانند ISO 200 انتخاب کنید، تصویر حاصل بیش از حد نوردهی می شود یا به اصطلاح اکپوژر می شود – با فرض اینکه تمام تنظیمات دیگر ثابت بمانند – زیرا در مقدار ISO 200 حسگر دوربین در مقایسه با ISO 100 دو برابر به نور حساس می شود.

درک اهمیت مثلث نوردهی

اکنون که متوجه شدیم ISO و سرعت شاتر چگونه با یکدیگر تعامل دارند، دیافراگم آخرین عنصر باقی مانده برای این بحث است. دیافراگم با دو تنظیمات دیگر، سه ضلعی هستد که آن را مثلث نوردهی می نامند. یه یاد داشته باشید هنگامی که یکی از این سه تنظیم را تغییر می دهید، فرض کنید دیافراگم، سپس باید همان سطح از تغییر را در یکی یا هر دو از دو تنظیمات دیگر (سرعت شاتر و ISO) نیز انجام دهید.

بنابراین، چرا دیافراگم خود را تغییر می دهید؟ چرا همیشه با f/16 عکاسی نکنید؟

یکی از دلایل تغییر دیافراگم، کنترل میزان تمرکز سوژه در کادر است. این یکی از تنظیمات خلاقانه است که مقدار ذوق و خلاقیت شما را نشان می دهد.

قانون sunny 16
تاثیر دیافراگم در بوکه پس زمینه
هنگامی که دیافراگم را تغییر می دهید، عمق میدان عکس را کنترل می کنید. به عنوان مثال، اگر بخواهید دیافراگم باز شدن لنز را به جای f/16 به f/4 افزایش دهید، پس‌زمینه بیشتر از فوکوس خارج می شود (بوکه بیشتری دارد).

اگر همان عکس را با f/16 گرفتید، پس زمینه و پیش زمینه هر دو در فوکوس قرار می گیرند. بنابراین، داشتن حداکثر دیافراگم f/4 عکس حرفه ای تری را در این مثال ارائه می دهد. بوکه زیبایی در پس‌زمینه به دست خواهید آورد که به سوژه پیش‌زمینه اجازه می‌دهد بدون پس‌زمینه حواس‌پرتی بدرخشد.

دلیل اصلی دیگر برای باز کردن دیافراگم، عبور نور بیشتر از لنز است. با انجام این کار، می توانید ISO را کاهش دهید و زمان مورد نیاز سرعت شاتر برای به دست آوردن نوردهی مناسب را کاهش دهید. اگر خورشید بیرون نباشد این بسیار مفید است. اگر با این سناریو مواجه شوید، قانون Sunny 16 اعمال نخواهد شد. پس چه کاری می توانید انجام دهید؟

استفاده از قانون Sunny 16 در روزهای غیر آفتابی

همه روزها آفتابی نیستند و همه عکس ها با f/16 گرفته نمی شوند. این مسئله برای قانون ایجاد مشکل می کند. برای غلبه بر مشکل، باید در مورد دیافراگم های مختلف و اندازه های مختلف آنها از f/16 فکر کنید. هنگامی که مقدار تنظیم را مشخص کردید، سپس به همان مقدار تنظیمات را در جهت مخالف برای سرعت شاتر و ISO اعمال کنید.

تسلط بر این امر ممکن است زمان ببرد زیرا باید اعداد “عجیب” مرتبط با دیافراگم، سرعت شاتر و ISO را به خاطر بسپارید. قطعا با تمرین می توانید دانش و عملکرد عکاسی خود را بهبود ببخشید.

در زیر راهنمای دیافراگم‌های مختلفی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید،آورده شده است.

انواع هوا دیافراگم مقدار تغییر سرعت شاتر ISO
هوای آفتابی f/16 0 1/100 100
نیمه ابری f/11 1 1/200 200
ابری f/8 2 1/400 400
ابری تاریک f/5.6 3 1/800 800
آسمان تاریک f/4 4 1/1600 1600
نور کم f/2.8 5 1/3200 3200

هیچ موقعیتی قرار نیست کامل باشد

خوشبختانه، بر خلاف عکاسان، قبل از عکاسی، برای تعیین تنظیمات مناسب نیازی به حمل نورسنج ندارید. دوربین های دیجیتال دارای نورسنج های داخلی هستند تا تمام اندازه گیری ها را برای شما انجام دهند. با این حال، اگر در دنیای واقعی به قانون Sunny 16 تکیه کنید، ممکن است با ترکیبی از سناریوهای نورپردازی روبرو شوید. بنابراین باید تنظیمات فوق را به عنوان راهنما در نظر بگیرید.

در بیشتر موارد، این تنظیمات کار خواهند کرد. با این حال، ممکن است لازم باشد عرض جغرافیایی پله‌ها (یا آنچه که مردم به آن توقف می‌گویند) را افزایش دهید تا نوردهی صحیحی داشته باشید. با تمرین بهتر می شود و به یاد داشته باشید که برای عکاسی، حتما هوای آفتابی لازم نیست. برخی از بهترین عکس ها در باران، تگرگ و رعد و برق گرفته شده اند!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا