عمومی
موضوعات داغ

آنچه دانش آموزان و والدین آنها درباره قوانین مدرسه باید بدانند

قوانین و مقررات مدرسه طبق آیین نامه اجرایی مدارس مصوب 1400

بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی همیشه با هیجان و شادی خاصی برای دانش آموزان و اولیای آنها به خصوص برای دانش آموزان جدیدالورود در مقاطع مختلف، همراه است. از این رو دانش آموزان و اولیا تمرکز خود را بر روی تهیه اقلام آموزشی (نوشت افزار) و پوشاک می گذارند و از همه لحاظ خود را برای رفتن به مدرسه آماده می‌کنند.

اما مهمترین بخش آمادگی، آگاهی از قوانین و مقررات مدرسه و حق و حقوق آنهاست که بسیاری از اولیا و دانش آموزان هیچ اطلاعی در این خصوص ندارند. چه بسا در مدرسه دچار مشکلاتی می شوند که ناشی از ناآگاهی آنها از قوانین و مقررات (آیین نامه اجرایی) مدارس است. این مشکلات همیشه همراه با تنبیه و جریمه‌هایی برای آنهاست.

بدیهی است که آگاهی از قوانین و مقررات مدرسه (که بسیار ضروری است) می تواند از پیش آمد مشکلات آینده جلوگیری کند. بنابراین برای همه اولیا و دانش آموزان واجب است که این آیین نامه را مطالعه و به قوانین آن عمل کنند.

قوانین و مقررات مدارس آیین نامه اجرایی مدارس مصوب 1400

مقررات انضباطی و وظایف دانش‌آموزان

ماده ۷۲- مقررات انضباطی دانش‌آموزان با توجه به موارد زیر توسط شورای مدرسه با مشارکت و همکاری شورای دانش‌آموزی، تدوین و ابلاغ می‌شود. رعایت این مقررات برای دانش‌آموزان الزامی است.

۱- رعایت احکام دینی و شرعی و داشتن حسن رفتار و اخلاق

۲- رعایت شئونات دانش‌آموزی (ادب و احترام نسبت به مدیر، معلمان، کارکنان و سایر دانش‌آموزان، بهداشت فردی و عمومی و نظافت کلاس و مدرسه)

۳- رعایت مقررات آموزشی تربیتی (حضور به موقع در مدرسه و کلاس درس، خروج به موقع از مدرسه و کلاس درس،انجام درست تکالیف درسی و خودداری از خرید و فروش غیرمجاز در مدرسه)

تبصره ‍۱- حضور در مدرسه در غیر ساعات مقرر برای استفاده از زمین ورزش، آزمایشگاه، کتابخانه، فعالیت‌های پرورشی و… منوط به اجازه کتبی ولی دانش‌آموز و موافقت مدیر و به سرپرستی او یا یکی از کارکنان مدرسه مجاز خواهد بود.

تبصره ۲- دانش‌آموزان می‌توانند در چارچوب وظایف خود و با تأیید شورای مدرسه و با نظارت مدیر مدرسه، برابر شیوه‌نامه‌های مربوط نسبت به خرید و فروش محصولات و دست‌ساخته‌های خود اقدام کنند.

۴- پرهیز از همراه آوردن اشیا گران‌بها و وسایل غیر مرتبط با امور تحصیلی به مدرسه

۵- اهتمام در حفظ و نگهداری اموال، تجهیزات و ساختمان مدرسه.

تبصره ۳- چنانچه دانش‌آموزی به وسایل و ساختمان مدرسه، کارکنان یا سایر دانش‌آموزان خسارت وارد آورد، با تشخیص مدیر مدرسه باید خسارت توسط دانش‌آموز یا ولی وی جبران شود.

ماده ۷۳- مدیر مدرسه موظف است در مواردی که دانش‌آموز تأخیر ورود مکرر یا غیبت غیرموجه داشته باشد، مراتب را به اطلاع ولی وی برساند.

ماده ۷۴- غیبت و تأخیر غیرموجه ورود دانش‌آموز در دفتر انضباطی (شایستگی‌های تربیتی) ثبت و در ارزیابی انضباط لحاظ می‌شود. در صورت تأخیر ورود مکرر یا غیبت بیش از حد، مدیر مدرسه موظف است با نظر شورای مدرسه تصمیم مقتضی اتخاذ نماید و مراتب را کتباً به ولی دانش‌آموز ابلاغ کند.

تشویق و آگاهی‌بخشی (تنبیه):

ماده ۷۵- مدیر مدرسه باید برای تقویت رفتار‌های مطلوب و ترغیب دانش‌آموزان به انجام صحیح وظایف خویش برنامه‌هایی را تهیه و با تأیید شورای مدرسه اجرا کند.

اصول حاکم بر برنامه‌های تشویق مدرسه عبارت است از:

۱- جو حاکم بر مدرسه باید حامی ایجاد احساس موفقیت درونی و دریافت تأیید محیطی برای تمامی دانش‌آموزان باشد.

۲- از دامن زدن به جو رقابتی در مدرسه، برجسته و متمایز کردن تعدادی از دانش‌آموزان، ایجاد احساس موفقیت برای گروهی از دانش‌آموزان به قیمت ایجاد شکست در گروه دیگر(جز در مسابقات ورزشی) به ویژه در دوره ابتدایی باید اجتناب شود.

۳- بجای حاکم کردن جو مقایسه و رقابت، باید دانش‌آموزان بر اساس میزان دستیابی به سطوح مورد انتظار مدرسه،تأیید و تشویق شوند، به‌گونه‌ای که امکان تشویق تمام دانش‌آموزان یک کلاس یا مدرسه وجود داشته باشد.

۴- نوع تشویق باید به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموز، علت تشویق خود را به فعالیت و تلاش خود اِسناد و ارجاع دهد و به احساس رضایتمندی درونی ناشی از حُسن عملکرد خود دست یابد.

ماده ۷۶- روش‌های تشویق به کار گرفته شده باید به‌گونه‌ای باشد که زمینه‌های استمرار و تقویت رفتار‌های مطلوب را در دانش‌آموزان فراهم نماید.

۱- بیان جملات تأییدکننده توسط مربیان در موقعیت‌های مناسب برای تقویت رفتار

۲- تشویق شفاهی در کلاس درس در حضور تمام دانش‌آموزان

۳- تشویق شفاهی در مراسم آغازین در حضور تمام دانش‌آموزان

۴- تشویق کتبی و شفاهی در کلاس و اعلام آن به ولی دانش‌آموز

۵- اعطای مسئولیت

۶- اعطای نشان مدرسه

بیشتر بخوانید:

ماده ۷۷- در تشویق دانش‌آموزان رعایت موارد زیر الزامی است:

۱- افزایش انگیزه درونی برای تقویت رفتار دانش‌آموز

۲- توسعه تلاش و کوشش و جدیت در انجام وظایف و مسئولیت‌ها.

۳- توجه به میزان پیشرفت دانش‌آموز در مقایسه با وضع قبلی وی

۴- توجه به وجود شواهد کافی برای اعمال تشویق (برای ذینفع و سایر دانش‌آموزان)

۵- توجه به انواع تشویق‌های مادی، روانی، اجتماعی و آموزشی متناسب با سن و ذوق دانش‌آموز

۶- توجه به عدالت در تشویق دانش‌آموزان

۷- توجه به روش‌های صحیح اعمال تشویق به منظور جلوگیری از تحقیر، طرد یا حذف سایر دانش‌آموزان

۸- توجه به رعایت ترتیب و تدریج در اعمال تشویق.

ماده ۷۸- دانش‌آموز موظف است ضوابط و مقررات مدرسه (اعم از منشور اخلاقی مدرسه، منشور دانش‌آموزی و مقررات انضباطی و وظایف دانش‌آموزی) را رعایت کند. دانش‌آموزانی که راهنمایی‌ها، مشاوره‌ها و چاره‌جویی‌های مدرسه در چارچوب نظام ترغیب و تشویق و تنبیه در آن‌ها مفید و مؤثر واقع نگردد، با رعایت تناسب با نوع ‌تخلف، با روش‌های زیر با آنان رفتار می‌شود:

۱-تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوصی.

۲-دعوت از ولی دانش‌آموز و توجیه جهت پیگیری موضوع

۳- اخطار کتبی و اطلاع به ولی دانش‌آموز

۴- تغییر کلاس، در صورت وجود کلاس‌های متعدد در یک پایه با اطلاع ولی دانش‌آموز

۵- اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی ولی دانش‌آموز، حداکثر برای مدت سه روز

۶- انتقال به مدرسه دیگر.

ماده ۷۹- اعمال بندهای۱، ۲ و ۳ حسب مورد بر عهده مدیر و معلم مربوط و بند‌های ۴ و ۵ با موافقت شورای مدرسه بر عهده مدیر است. در مورد بند ۶ پس از تأیید شورای مدرسه و ارجاع موضوع به اداره آموزش و پرورش منطقه، هسته مشاوره/ کارشناسی مشاوره، موظف است حداکثر ظرف یک هفته بررسی‌های لازم را انجام و نظر خود را به رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه اعلام نماید. در صورتی که نظر هسته مشاوره/ کارشناسی مشاوره مبنی بر انتقال دانش‌آموز به مدرسه دیگر باشد، اخذ موافقت رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه، الزامی است. هسته مشاوره/ کارشناسی مشاوره موظف است بر فرایند انتقال دانش‌آموز، نظارت کند.

تبصره- در مواردی که به دلیل نبود مدرسه یا رشته تحصیلی در منطقه، امکان انتقال دانش‌آموز میسر نباشد یا دانش‌آموز موضوع بند۷، مرتکب تکرار تخلف شود، اداره آموزش و پرورش منطقه با رعایت مصالح دانش‌آموز و شرایط و اقتضائات منطقه، تصمیم مناسب را اتخاذ و اجرا می‌کند.

ماده ۸۰- در اعمال روش‌های آگاهی‌بخشی(تنبیهی) دانش‌آموزان، توجه به موارد زیر الزامی است:

۱ـ توجه به نقش روشنگرانه و آگاه‌کنندگی تنبیه

۲-توجه به شرایط جسمی و روانی، سنی، خانوادگی و اجتماعی دانش‌آموز

۳- تناسب بین روش تنبیهی با تخلف دانش‌آموز

۴- رعایت ترتیب و تدریج در اعمال تنبیه

۵- وضوح خیرخواهی مدرسه برای دانش‌آموز و ولی وی

۶- اجرای به موقع تنبیه و وجود فاصله زمانی منطقی بین وقوع تخلف و اجرای تنبیه

۷ـ ارائه شیوه‌های جبران تخلف به دانش‌آموز برای جبران خطا و تخلف خود

۸-حفظ آبرو و کرامت انسانی دانش‌آموز

۹- آگاه کردن دانش‌آموز نسبت به نتایج نامطلوب رفتار خویش برای اصلاح آن

۱۰- عدم تبعیض و استثناء بین دانش‌آموزان در اعمال تنبیه

ماده ۸۱- تنبیه بدنی دانش‌آموز و سوء رفتار[۱۲] با وی به هر دلیل و تحت هر شرایطی ممنوع است و با متخلفین برابر قوانین و مقررات رفتار می‌شود. مدیر مدرسه می‌بایست همکاران خود را نسبت به امور انضباطی (ممنوعیت تنبیه بدنی و سوء رفتار با دانش‌آموز) آگاه کند .

ماده ۸۲ – مدیر مدرسه موظف است با همکاری معلمان، مربیان و شورای دانش‌آموزی، منشور اخلاقی مدرسه و نظام ترغیب و تشویق و آگاهی‌بخشی مصوب شورای مدرسه را به تناسب سن و فهم دانش‌آموزان و به اقتضای شرایط، به آنان آموزش داده و به اطلاع اولیای دانش‌آموزان برساند.

ماده ۸۳- تشویق و تنبیه اعمال شده و نتیجه آن در رفتار دانش‌آموز باید در فرم ثبت شایستگی‌های تربیتی دانش‌آموزان درج شود و در ارزشیابی انضباط وی مورد توجه قرار گیرد.

تبصره- سوابق تخلف و مجازات دانش‌آموز در پایان هر سال تحصیلی امحاء خواهد شد تا سابقه نامناسبی برای دانش‌آموز باقی نماند.

ماده ۸۴- چنانچه دانش‌آموزی به اتهام جرمی از طریق مراجع قضایی به‌طور موقت بازداشت شود، پس از آزادی، شورای مدرسه نحوه ادامه تحصیل وی را تعیین می‌کند که پس از تأیید اداره آموزش و پرورش اجرا می‌شود. مدت بازداشت دانش‌آموز به عنوان وقفه تحصیلی محسوب می‌شود.

لباس و پوشش

ماده ۸۵- لباس دانش‌آموزان دختر و پسر باید ساده، زیبا، متنوع، آراسته، شاد، متناسب با فرهنگ و هویت اسلامی-ایرانی، عرف جامعه، شرایط اقلیمی و سنی آنان باشد. انتخاب نوع و رنگ لباس دانش‌آموزان با مشارکت شورای دانش‌آموزی، به عهده شورای مدرسه و برنامه‌ریزی و اقدام برای تهیه آن با هماهنگی شورای مدرسه، به عهده انجمن اولیا و مربیان خواهد بود. استفاده از لباس محلی در مناسبت‌ها، با رعایت جوانب فرهنگی و اسلامی مجاز است.

تبصره- پوشش دانش‌آموزان دختر شامل ۱) چادر، مانتو شلوار و مقنعه ۲) مانتو شلوار و مقنعه می‌باشد. شایسته است مدیران مدارس ضمن رعایت عدم اجبار، دانش‌آموزان دختر را به استفاده از چادر تشویق و توصیه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟