زندگی امروز

اعتماد به نفس یا اعتماد به سقف؟ مسئله این است

10 روش مفید برای افزایش اعتماد به نفس؛ چرا و چگونه؟ با ما همراه باشید

با اعتماد به نفس، شما قبل از اینکه شروع کرده باشید، برنده شده اید.

مارکوس گاروی

چرا باید اعتماد به نفس داشته باشیم؟

اعتماد به نفس” مهارت ها و استعدادهای شما را شکوفا میکند. با این ویژگی فوق العاده فرد می‌تواند نقات قوت و ضعف خود را بشناسد، دیدگاه مثبتی در مورد خود داشته باشد و به دنبال تقویت نقاط قوت خود، نقاط ضعف خود را نیز رفع کند.

این ویژگی جذاب باعث می‌شود، فرد با اعتماد به نفس، اهداف مشخصی برای زندگی خود تعیین و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کند. این چنین فردی انتقاد‌ها را پذیرفته و به نقطه پرش خود تبدیل می‌کند. به یاد داشته باشید که این اعتماد به نفس است که باعث موفقیت می‌شود. اما بسیاری فکر می‌کنند، فلانی چون به فِلان موفقیت رسیده است، دارای اعتماد بنفس است.

افراد با اعتماد به نفس کم یا ضعیف، همیشه دچار سردگمی، خودخوری و نشخوار فکری هستند. هرچند توانایی بالا و استعداد فوق العاده ای داشته باشید، اما بدون اعتماد به نفس برای ارائه این مهارت‌های خود، به سادگی از کنار موفقیت رد می‌شوید. درحالی که موفقیت دارد به شما چشمک میزند.

اگر تا به حال به خاطر از دست دادن چیزی که لایقتش را داشته اید، حسرت خورده اید؟ بدانید که اعتماد به نفس شما دچار تزلزل است. فرد با اعتماد به نفس حق خود را هر جور که شده بدست می آورد و به جایگاهی که میخواهد می رسد.

چرا نباید اعتماد به نفس کاذب داشته باشیم؟

اما از طرفی “اعتماد به نفس کاذب” بشدت خطرناک و نابود کننده است. گاهی اوقات ما به اعتماد به نفس کاذب دچار میشویم، که این میتواند آسیب های اجتماعی جدی و حتی جبران ناپذیر به ما وارد کند.

مثال ساده ای از اعتماد به نفس کاذب. فردی را تصور کنید که بعد از دیدن یکی از فیلم های مرحوم “بروسلی“، خود را در جایگاه این بزرگوار ببیند و در محل لاتی راه برود. فکر کنم نیاز به توضیح بیشتر نباشد که اعتماد به نفس کاذب چه بلایی میتواند سر این شخص بیاورد.

چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟

Confidence
اعتماد به نفس

#1 برای یادگیری وقت بگذارید

برای پیشرفت مشتاق باشید، افزایش دانش باعث بهره‌وری و توانمندی شما می شود. وقتی شما کاری را به نحوه احسن انجام دهید، احساس رضایت درونی شما باعث میشود، به خود افتخار کنید. این احساس شایستگی همیشه مثل یک “جت پک” (کوله پشتی با موتور جِت) اعتماد به نفس شما را بالا میبرد.

برای اینکه بتوانید توانمندی ها و بهره‌وری خود را بالا ببرید، در روز زمانی برای مطالعه در زمینه شغلی خود در نظر بگیرد. مطالعه همچنین قدرت بیان و دانش کلمات شما را بالا میبرد. این امر مهم میتواند در بهتر سخن گفتن شما بسیار موثر باشد.

بسیاری از افراد فقط به این خاطر اعتماد به نفس پایینی دارند که نمی دانند درخواست های خود را چگونه باید به زبان بیاورند.

#2 برنامه ریزی داشته باشید

همان طور که در بالا گفتیم، احساس رضایت و شایستگی در شما، اعتماد به نفس شما را بالا می برد. این احساس رضایت و حس خوب شایستگی زمانی به شما دست میدهد که اهداف شما یکی پس از دیگر با موفقیت به سرانجام برسند.

روانشناسی انگیزش میگوید: “برای رسیدن به اهدافتان، برنامه ریزی کنید”. و هدف های بزرگ را به هدف های کوچکتر تبدیل کنید. مثلا اگر میخواهید روزی یک کتاب بخوانید، هدف شما خواندن یک کتاب است. این هدف بزرگ همیشه شما را دلسرد میکند. با خود بگویید که من روزی 10 صفحه کتاب میخوانم، بعد از چند روز و متوجه میشوید که بیشتر از 20 صفحه در یک ساعت کتاب خوانده اید. بعد از تمام کردن کتاب حس شایستگی به شما اراده میدهد که کتاب دیگری را شروع کنید.

اینجا اهمیت برنامه ریزی برایتان مشخص میشود. اگر تا الان برنامه های زیادی را برای خود تنظیم کرده اید ولی به هیچکدام پایبند نبوده اید، بخاطر این است که اهداف بزرگ را در برنامه خود گنجانده اید. مثل فردی که بعد از سال ها میخواهد روزی 5 کیلومتر بدود، اگر از روز اول شروع به دویدن کند، بعد از پیمودن مصافتی 500 یا 1000 متری قطعا منصرف خواهد شد. خب شاید بگویید مشکل این برنامه کجاست؟ مشکل اینجاست که هدف بزرگ است، اگر هدف خود را کوچکتر کند به تدریج به هدف بزرگتر دست خواهد یافت.

#3 ورزش کنید

همه این جمله معروف را شنیده اید: “عقل سالم در بدن سالم”. (البته هستند افرادی بدن سالم خود را حیف عقل ناسالم خود می کنند). مغز همه انسان ها بر اساس پاداش و تنبیه کار میکند. اگر به بدن خود اهمیت بدهید، مغز به شما پاداش می‌دهد.

اگر درباره مزیت های ورزش بخواهم بنویسم که باید یک سایت اختصاصی درباره اش ایجاد کنیم. اهمیت ورزش و سلامتی برای هیچ کس پوشیده نیست. پس به سرعت به سراغ ارتباط ورزش با اعتماد به نفس میرویم. اگر بخواهم خیلی ساده بگویم، تن ناسالم، بیمار یا ضعیف، ذهنیت نتوانستن را در افراد ایجاد میکند. این ذهنیت خود نابود کننده اعتماد به نفس است.

#4 آراسته باشید

شاید شما داستان “آستین نو! بخور پلو!” بهلول را که در جمعی به لباس خود غذا تعارف میکند را شنیده یا خوانده باشید. واقعیت این است که فیدبک (بازخورد) دیگران و اطرافیان در مورد ما، تاثیر بسیار در اعتماد به نفس ما دارد. اگر همیشه آراسته باشید و زیبا لباس بپوشید، مورد تحسین دیگران قرار خواهید گرفت. این اصل پذیرفته شدن در جمع باعث افزایش اعتماد به نفس ما خواهد شد.

#5 فن بیان داشته باشید و جسورانه صحبت کنید

اگر اعتماد به نفس را سقفی بر روی دو ستون در نظر بگیریم، قطعا یکی از ستون ها فن بیان و سخنوری است. عمده مشکلات نداشتن اعتماد به نفس در عدم توانایی صحبت کردن و ابزار خواسته هاست. شما با افزایش قدرت مکالمه، بالابردن گنجینه لغات با مطالعه و یادگیری اصول فن بیان میتوانید، در جمع بهتر صحبت کنید، خواسته های خود را ابراز کنید و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

#6 قدرت نه گفتن داشته باشد

هرچقدر درباره فواید “نه گفتن” سخن بگوییم، کم است. مهارت “نه گفتن” نتنها باعث جلوگیری از سئو استفاده دیگران از شما می شود، بلکه در استحقاق چیزی که شایسته شماست نیز به شما کمک میکند. این مهارت علاوه بر بالا بردن قدرت جسارت و اعتماد به نفس شما، میتواند چهره ای کاریزماتیک و مصمم از شما بسازد، که احترام اطرافیان را به دنبال خواهد داشت. این مهارت اینقدر مهم است که باید یک نوشته جداگانه فقط برای “چگونه نه بگوییم؟” بنویسم. به زودی …

#7 عملگرا باشید

جان گری بیشاب در کتاب “خودت را به فنا نده” می‌نویسد: “تو همان چیزی نیستی که  به آن فکر میکنی. تو با چیزی که در سرت داری تعریف و شناخته نمی شوی، بلکه چیزی هستی که انجام می دهی، یعنی اعمالت“.

برنامه های خود را عملی کنید، فقط برنامه ریزی نکنید. صرف اینکه شما برگه ای داشته باشید و اهداف خود را روی آن برنامه ریزی کنید، پیشرفت نمیکند. برای پیشرفت شما باید وارد عمل شوید. از شروع کردن نهراسید، موانع ذهنی که شما را عقب نگه داشته است با مشورت و مطالعه کنار بزنید.

#8 تمرین انتقاد پذیری کنید

از شنیدن انتقاد دوری نکنید و در برار انتقادها مواضع خشک و عجولانه نگیرید. سپری که برای شنیدن انتقادها جلو خود گرفته‌اید، اعتماد به نفس شما را پایین نگه میدارد. انتقادها را به 2 دلیل بشنوید: 1- از انتقادهای درست درس بگیرید و برای پیشرفت خود استفاده کنید. 2- انتقاد های نادرست را با منطق و استدلال پاسخ دهید، تا شک و شبه هایی که در مورد شما وجود دارد برطرف شود.

#9 به دیگران اهمیت بدهید

خودرأی و خودشیفته نباشید. از مشورت کردن و مشورت دادن فرار نکنید. این‌ها به مقبولیت اجتماعی شما کمک میکند، که باعث میشود شما در جمع‌ها خوش بدرخشید و محبوب باشید. احترام متقابل شخصیت شما را بهتر جلوه میدهد، این خود باعث کاهش انتقادهای منفی به سمت شما می شود.

#10 ترس های خود را دور بریزید

از طرد شدن و مورد انتقاد قرار گرفتن نترسید. از انتقادها با روی خوش استقبال کنید. و از آن‌ها پلی برای رسیدن به نتایج بهتر استفاده کنید. از بودن در اجتماع و صحبت کردن در جمع نترسید، با تقویت فن بیان و سخنوری این ترس را از خود دور کنید.

برای کارهای مثبتی که از انجام دادن آن ها ترس دارید، برنامه ریزی کنید. بعد از برنامه ریزی دست به اقدام بزنید و با ترس های خود رو به رو شوید. وقتی شروع کردید به خود خواهید خندید که چه ترس های نابجایی داشته اید.

جمع بندی

تمرین روزانه برای داشتن اعتماد به نفس یک امری ضروری برای کسانی است که از نداشتن اعتماد به نفس رنج میبرند (اونایی که با نداشتنش حال میکنن، بذار تو حال خودشون باشن). از افرادی با اعتماد به نفس پایین و منفی باف دوری کنید.

قطعا لیست بالا کامل نیست، و برای رسیدن به این مهارت فوق العاد موارد لازم دیگری نیز وجود دارد، ولی مطمئن باشید ضروری ترین موارد را در لیست بالا برای شما گنجاندیم.

هدف ما حرکت شما به سوی خودباوری است، نه پر کردن ذهن شما با انبوهی از مطالب که ممکن است در زندگی شما ملموس نباشد. دوست داریم در قسمت نظرات برای ما بیان کنید، که این نوشته چقدر در دستیابی شما به اهدافتان به شما کمک کرده است؟ یا اینکه چه موارد دیگری را میتوان در این لیست برای افزایش اعتماد به نفس قرار داد.

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید

افزایش اعتماد به نفس با 6 تکنیک ویژه که حتماً باید بدونید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. خیلی متن عالی ای بود همین امروز عصر یه فایل آموزشی در مورد اعتماد به نفس گوش میدادم و نکته هاش رو یادداشت برداری میکردم دیدن این متن بعد از چند ساعت فکر کردن به اعتماد به نفس نشون میده که قانون جذب چقدر دقیق عمل میکنه.
    فقط مشکلی که با افزایش اعتماد به نبس دارم اینه که اعتماد به نبس ایستا نیست و کاملا شناوره و توی موقعیتای مختلف دوز اش کم و زیاد میشه حتی ممکنه توی ساعات و روزای مختلف فرق کنه و اینکه نمیتونیم اعتماد به نفس ایستا داشته باشیم دائم با گفتگوهای ذهنی و نوع ورودی ها دائم در حال نوسان هست کمی آدمو میترسونه، ممنون میشم در این مورد هم راهکار بدید. ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام، عرض ادب.

      مطمئن هستم که شما کل متن رو مطالعه کردید، این نوشته گزیده از مهمترین موارد داشتن اعتماد به نفس است، ولی همه موارد نیست.
      قطعا برای داشتن اعتماد به نفس باید در موارد دیگری هم تمرین و ممارست داشته باشیم.
      اما در این مورد بخصوص شما، قطعا جواب شما در مورد پنجم و دهم این نوشته آمده است. شما باید با ترس های خود کنار بیایید. اینکه اعتماد به نفس ایستایی نداشته اید ممکن است به این خاطر باشد که در شرایط مختلف ترس های مختلفی داشته اید.
      همچنین داشتن فن بیان و صحبت کردن جسورانه با علم به مطلب و شرایط موجود اعتماد به نفس شما افرایش خواهد یافت.

      نتیجه: داشتن اعتماد به نفس بستگی به رعایت تمامی موارد بالا را دارد، تنها یکی از موارد به داشتن اعتماد به نفس شما کمک شایانی نمیکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا